وکالت ثبتی – اجرائیات ثبتی

وکیل ثبتی

وکیل ثبتی و وکیل امور ثبتی به وکیلی اطلاق می شود که به طور کامل به قوانین و مقررات ثبتی آشنایی داشته و با استفاده از علم و تجربه خویش می تواند قدم های محکم و ارزشمندی به جهت احقاق حقوق و منافع موکل بردارد. تعریف ثبت : ثبات را باید یکی از وجوه و اوصاف مهم (( حق )) دانست. زمانی که (( حق )) مورد تزلزل واقع می شود دعوا بین دو یا چند نفر آغاز می گردد. دعوا بر سر حق فی نفسه مذموم است اما فصل خصومت بین اشخاص از سوی حکومت نیز به منظور ایجاد نظم در جامعه کاملاً ضرورت دارد. گرچه فصل خصومت را باید از وظایف حکومت شمرد لکن بهداشت روابط حقوقی افراد بیش از فصل خصومت برای یک حکومت زیبنده تر است.

زیرا، جلوگیری از تزلزل حق و ایجاد دعوا بین اشخاص به مراتب بهتر از فصل خصومت است. وکیل ثبتی تثبیت حق در مرحله تکوین و ایجاد آن، برای تنظیم روایت حقوقی اشخاص مقوله بسیار مهمی است تا از تجاوز و تعرض متجاوزین مصون ماند و در زمان فصل خصومت نیز کار دادرس را آسان سازد. رسالت (( حقوق ثبت )) را می توان در این نظم بخشی و ایجاد بهداشت حقوقی برای آحاد مردم دانست.

تاریخچه:

اولین حق انسان از زمین آغاز می شود که روی آن استقرار دارد و از منابع اولیه تولید است. پس، نظم افراد را باید از محل استقرار آنها شروع کرد و سپس به سایر حقوق آنها پرداخت. این است که (( ثبت املاک )) در همه جوامع و کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمین و املاک که از اموال غیر منقول محسوب می شوند ضرورت تثبیت حقوق اشخاص را از سه جهت می طلبد : نخست این که زمین یا املاکی که به طور موقت از سوی ذوی الحقوق ترک می شود ممکن است به ناحق مورد تصرف دیگران قرار گیرد چرا که حفظ آن با حفظ اموال منقول متفاوت است.

 

حقوق ثبت در کشورما از قدمت زیادی برخوردار نیست و این رشته از حقوق که به حسب ضرورت پیشرفت جامعه و گسترش جمعیت و ایجاد شهرهای بزرگ و کوچک لازم نمود برخلاف حقوق مدنی که پیوند ناگسستنی و عمیق با فقه شیعه دارد، به درستی در دانشکده های حقوق مدنی که پیوند ناگسسنتی و عمیق با فقه شیعه دارد، به درستی در دانشکده های حقوق برای دانشجویان آموزش داده نمی شود. از این رو است که اکثر دانش آموختگان حقوق و بسیاری از کارآموزان وکالت ( و حتی قضاوت ) و حتی وکلای محترم پایه یک از این دانش نوپا بی بهره و مآلاً در رنجند. با این حال، به دلیل جوان بودن آن، علی رغم برداشتن گام هایی جهت تألیف کتاب هایی در باب حقوق ثبت، متأسفانه این رشته از حقوق، از فقر منابع نیز رنج می برد.

پس از زمین و املاک، به تدریج حفظ و تثبیت حقوق اشخاص در دیگر حقوق، از جمله قراردادها نیز مورد توجه دولت ها قرار گرفته و (( ثبت اسناد )) رواج یافته است. چندان که صیانت از حقوق اشخاص در دیون و اموال منقول با ارزش نیز ضرورت ثبت آنها را ایجاب کرده است.

کاری که وکیل ثبتی برای نگهداری اموال غیرمنقول مراقبت دائمی لازم است که به راحتی مورد توجه غاصبین قرار نگیرد.

دوم این که در اثر فعالیت های انسان در زمین، حقوق آنها با هم تداخل پیدا نکند. سوم این که پس از فوت دارنده ملک، حقوق ورثه در املاک موروث، به راحتی قابل تشخیص و فصل خصومت قرار گیرد.

ثبت مالکیت فکری و معنوی اشخاص

در سالیان اخیر که حقوق معنوی کم کم اهمیت تازه ای پیدا کرده، ثبت مالکیت فکری و معنوی اشخاص نیز از شاخص های توسعه جوامع پیشرفته به شمار می رود.

ثبت علائم و اختراعات و حقوق مؤلفین و مصنفین و آثار هنری را باید از مصادیق بارز تثبیت حقوق معنوی دانست و برای آن ارزش قائل شد.

 

موسسه حقوقی تهران مدافع مفتخر است با به کار گیری وکلای پایه یک دادگستری که هریک در حوزه ای خاص اعم از کیفری ، حقوقی، خانواده، ثبتی، وکیل ثبتی امور چک، طلاق توافقی، ملکی و  سرقفلی و… تخصص و تجربه ی کافی دارند و سالهاست که در این حوزه فعالیت می نمایند این انتخاب را آسان نموده و پس از مراجعه به موسسه و تنظیم قرارداد وکالت و ارائه مشاوره حقوقی و بررسی اسناد و مدارک پرونده در کمیسیون ویژه که در یک هیئت 6 نفره پرونده را به وکیل متخصص ارجاع داده و تا روز اجرا پیگیری وکیل ادامه دارد .